Sunday, August 2, 2009

then....

after g penang..aku g terengganu lak..sbb apa aku ke sana?sbbnyer aku g Madaerah Gemilang...kt paka..tgk penyu beb!!!seronok gler..mmg cuti nie aku berjalan jelah tokx timba pengalaman..amat2 teruja coz kt sna aku knl apa tu penyu..haiwan yg semakin pupus di kala ini..rupanyer,besa amt penyu tu..aku berpeluang tox tkg penyu agar..slh 1 spesis dr 4 spesis penyu yg lain..aku sndr merasakan pengalamn mengali telor penyu yg ditnm n djg oleh pekerja2 idsana sedlm 1.5 kaki..dlm kn..serius,asyik runtuh jer tnh yg aku n pkah gali..smpai putus asa lah kami diwtnyer..ble dpt tgk telor tu dikeluarkan dari lubang nyer, bru kte taw sbb knp telo tersbut x menetas..byk bnda aku bljr kt ganu tu..n ank2 penyu yg aku tgk amt comel..rupanyer penyu nie buta wrna n pekak..selain tu jugak,aku dpt menyaksikan ngn mata kpl aku sndr penyu tu naek ke darat n bertelor..peh..penyu nie pun bijak gak coz pas dia bertelor, dia wt lubang laen tox mengelirukan musuh drpd memakan telor2nyer..pas bertelor,penyu nie akan mndi pasir..n ati2 coz kibasan tgn n kaki penyu ni amat kuat n leh tercederalah kite kalo dkt ngn dia time dia ngah mndi tu..penyu nie leh bertelor dlm beratus2 biji..kt bdn dia ada byk kantong tox isi telor2 tue..mmg besa penyu yg naek tu..kitaornpun berpeluang tox melepaskan anak2 penyu tu berenang ke lautan..also menanam telo2 yg baru kedlm tmpt penjagaan..keesokknnyer,kitaorg bersiar2 di msjd kristal, mam kopok lekor, g pasa payang,n g tmn tamadun Islam...syok amt....

No comments:

Post a Comment